Jednou zo skvelých metód, ktorá môže pomôcť vašim deťom v tomto smere, je práve Tréning fonematického uvedomovania podľa Eľkonina. (D.B.Eľkonin bol významný ruský pedagóg a psychológ.) Dieťa sa pomocou tejto metódy učí, že hovorené slovo pozostáva z menších častí – foném, ktoré je možné identifikovať a manipulovať s nimi. V predškolskom veku považuje profesor D.B. Eľkonin úlohu fonematického uvedomovania pre zvládnutie procesu čítania za kľúčovú. Podľa neho ide o jeden zo základných stavebných kameňov čítania.
Čo je to fonematické uvedomovanie?
Fonémy sú najmenšie zvuky, ktoré tvoria slová. Keď vaše dieťa číta alebo hovorí, rozlišuje tieto zvuky. Fonematické uvedomovanie je schopnosť rozpoznávať tieto zvuky a pracovať s nimi. Napríklad, slovo „pes“ má tri fonémy – p-e-s. Deti, ktoré majú dobre rozvinuté fonematické uvedomovanie, vedia, že keď odstránime zvuk „p“, ostáva slovo „es“, a keď pridáme „l“ na začiatok, vznikne slovo „les“.
Cesta k rozvoju jazykovej schopnosti detí
Dôsledný ale zároveň hravý prístup umožňuje dieťaťu zvládnuť pomerne náročnú fonematickú analýzu slov, bez ktorej sa v začiatkoch čítania nezaobíde. Jazyk sa dieťaťu predstavuje ako zvukový systém, ktorý má svoju podobu v písanej reči. Deti sa najskôr naučia chápať hláskovú štruktúru hovorených slov (naučia sa počuť hlásky v slovách) a až potom sa učia, ako sa tieto hlásky dajú označiť písmenami. Fonematické uvedomovanie je teda schopnosť vedome narábať s časťami slov, uvedomovať si zvukovú štruktúru slova, uskutočňovať hláskovú analýzu, syntézu, aj zložitejšie manipulácie so zvukmi (pridať, odobrať, zmeniť poradie hlások v slove). Fonematické schopnosti sa významne podieľajú na kvalite čítania, ich systematickým tréningom v predškolskom veku stimulujeme u dieťaťa tzv. predčitateľskú gramotnosť.
Zjednodušene môžeme povedať, že ide o metódu, vďaka ktorej má dieťa pochopiť fakt, že slovo nemá iba zvukovú podobu, ale je tvorené z jednotlivých menších celkov. Dieťa je teda schopné určiť prvú a poslednú hlásku slova a chápe, že zmenou jednej hlásky v slove zmení slovo svoj význam. Modelovanie analýzy slov sa robí pomocou žetónov, grafických schém, obrázkov. Vizualizovaním sa deti všeobecne ľahšie učia nové veci. Celá metóda je motivovaná Krajinou slov, v ktorej žijú jej obyvatelia: Majster Slabika, Majster Dĺžeň, Hlásulienky či hláskojedi Mlk a Ham.
Súčasťou učenia podľa Eľkonina je aj rozvíjanie osobnosti dieťaťa, jeho pozornosti, sebakontroly a samostatného myslenia. Deti sa tiež učia pracovať vo dvojiciach, hľadajú spoločné riešenia, pomáhajú si. Fonematické uvedomovanie by malo byť súčasťou každej predškolskej prípravy dieťaťa.


Táto metóda sa odporúča:
- predškolákom s pokračovaním povinného predprimárneho vzdelávania (odklad),
- predškolákom s narušenou komunikačnou schopnosťou,
- predškolákom z bilingválneho prostredia
- predškolákom s oneskoreným vývinom reči
- a všetkým predškolákom, ktorí chcú mať dobrý štart do školy…

Ak v mieste vášho bydliska nemáte možnosť tréningu fonematického uvedomovania podľa Eľkonina pre vaše dieťa, viete sa prihlásiť do online kurzu, ktorý som vytvorila práve pre tých,ktorí takúto možnosť nemajú a ani v ich materskej škole to pani učiteľky nerobia. V domácom prostredí prostredníctvom konkrétnych ukážkových videí a zrozumiteľného vysvetlenia dokážete podporiť vášho predškoáka a pripraviť ho na prvú triedu. Všetko hravo v online kurze V krajine slov s Barborkou.