Čo je to fonematické uvedomovanie?
Fonémy sú najmenšie zvuky, ktoré tvoria slová. Keď vaše dieťa číta alebo hovorí, rozlišuje tieto zvuky. Fonematické uvedomovanie je schopnosť rozpoznávať tieto zvuky a pracovať s nimi. Napríklad, slovo „pes“ má tri fonémy – p-e-s. Deti, ktoré majú dobre rozvinuté fonematické uvedomovanie, vedia, že keď odstránime zvuk „p“, ostáva slovo „es“, a keď pridáme „l“ na začiatok, vznikne slovo „les“.
Cesta k rozvoju jazykovej schopnosti detí
Dôsledný ale zároveň hravý prístup umožňuje dieťaťu zvládnuť pomerne náročnú fonematickú analýzu slov, bez ktorej sa v začiatkoch čítania nezaobíde. Jazyk sa dieťaťu predstavuje ako zvukový systém, ktorý má svoju podobu v písanej reči. Deti sa najskôr naučia chápať hláskovú štruktúru hovorených slov (naučia sa počuť hlásky v slovách) a až potom sa učia, ako sa tieto hlásky dajú označiť písmenami. Fonematické uvedomovanie je teda schopnosť vedome narábať s časťami slov, uvedomovať si zvukovú štruktúru slova, uskutočňovať hláskovú analýzu, syntézu, aj zložitejšie manipulácie so zvukmi (pridať, odobrať, zmeniť poradie hlások v slove). Fonematické schopnosti sa významne podieľajú na kvalite čítania, ich systematickým tréningom v predškolskom veku stimulujeme u dieťaťa tzv. predčitateľskú gramotnosť.
Zjednodušene môžeme povedať, že ide o metódu, vďaka ktorej má dieťa pochopiť fakt, že slovo nemá iba zvukovú podobu, ale je tvorené z jednotlivých menších celkov. Dieťa je teda schopné určiť prvú a poslednú hlásku slova a chápe, že zmenou jednej hlásky v slove zmení slovo svoj význam. Modelovanie analýzy slov sa robí pomocou žetónov, grafických schém, obrázkov. Vizualizovaním sa deti všeobecne ľahšie učia nové veci. Celá metóda je motivovaná Krajinou slov, v ktorej žijú jej obyvatelia: Majster Slabika, Majster Dĺžeň, Hlásulienky či hláskojedi Mlk a Ham.
Súčasťou učenia podľa Eľkonina je aj rozvíjanie osobnosti dieťaťa, jeho pozornosti, sebakontroly a samostatného myslenia. Deti sa tiež učia pracovať vo dvojiciach, hľadajú spoločné riešenia, pomáhajú si. Fonematické uvedomovanie by malo byť súčasťou každej predškolskej prípravy dieťaťa


1. Predstava o slove, slabičná analýza slov (10 hodín) – rytmizácia slabík, kreslenie slabík oblúčikmi- slabičnými schémami, rozlišovanie krátkej a dlhej slabiky, práca s rýmami, vyčlenenie prvej hlásky
2. Hlásková analýza a syntéza používanie schém a jednofarebných žetónov (14 hodín)- vyčlenenie poslednej hlásky, skladanie slov z hlások, slovné reťaze, hry na rozširovanie slovnej zásoby, tvorba množného čísla, samohlásky a spoluhlásky, používanie farebných žetónov.
Táto metóda sa odporúča predškolákom s pokračovaním povinného predprimárneho vzdelávania (odklad), predškolákom s narušenou komunikačnou schopnosťou, predškolákom z bilingválneho prostredia a všetkým predškolákom, ktorí chcú mať dobrý štart do školy…