Pomáham rodičom a ich deťom hravo rozvíjať všetky predškolské zručnosti, najmä komunikáciu a reč
Silvia Golianová
Máte doma dieťa, ktoré nie celkom zapadá do kolektívu a potrebuje rešpektujúci prístup a podporu? Máte doma dieťa, ktoré nezvláda grafomotoriku? Máte doma dieťa, ktorého správanie sa vám nepozdáva? Môžem Vám s tým pomôcť!
Som učiteľka MŠ so špeciálnou pedagogikou a dvadsaťšesťročnou praxou v Špeciálnej materskej škole so zameraním na deti s narušenou komunikačnou schopnosťou, sluchovým postihnutím a pervazívnymi vývinovými ochoreniami. Pre mňa výrok “Učiteľstvo nie je povolanie, ale poslanie” rozhodne nie je klišé! Od malička som chcela byť učiteľka. Najprv som vyštudovala Gymnázium, potom som si urobila Pedagogickú a sociálnu akadémiu a nakoľko som sa zamestnala v Špeciálnej materskej škole, potrebovala som doplniť vzdelanie o špeciálnu pedagogiku.
Odvtedy som absolvovala množstvo kurzov, webinárov, školení, atestáciu, ktoré ma v mojej práci posúvali vpred. Hľadala som nové metódy, spôsoby, cestičky ako rozvíjať deti, ktoré to potrebujú inak ako je zvykom. A stále hľadám, stále sa vzdelávam.
Máte doma predškoláka alebo budúceho predškoláka a nie ste si istí, či je pripravený na školu? Veľa vecí zvládnete aj doma, len vedieť ako!
Prečo si vybrať mňa na cestu predškolskej prípravy?
Ako u mnohých, aj u mňa (keď sa na to pozriem spätne) bolo spúšťačom toho, že chcem svoju prácu robiť inak, obdobie covidu. Boli sme zatvorení, ale ja som hľadala cestičku, ako fungovať ďalej. Ako podporovať rozvoj detí a stavať na tom, čo už vedia, nenechať ich stagnovať. Boli to predškoláci, ktorí mali ísť na ďalší rok do školy. Založila som facebookovú skupinu a začala vyrábať online hry, materiály pre deti aj pre rodičov, natáčať videá či pracovať s deťmi online. Vznikla úžasná spolupráca aj s rodičmi! Naďalej som sa pravidelne zúčastňovala rôznych kurzov, školení, webinárov a začala hľadať spôsob, ako to všetko uplatniť v praxi a hlavne ako Vás, rodičov, do toho celého zasvätiť. Pretože Vy si dieťa najlepšie poznáte, Vy ste s ním najviac a môžete jeho rozvoj podporiť v rámci každodenných aktivít. Len vedieť ako!
Videla som, že mnohokrát k nám, do škôlky, prišli deti “v hodine dvanástej” a rodičia len krútili hlavou, že prečo sme to nevedeli skôr, čo si všímať, kedy spozornieť, ako to či ono rozvíjať…
- Čakacie doby na logopedické vyšetrenia sú dlhé!
- Narastá počet detí s poruchami učenia!
Mnohým problémom v škole by sa dalo predísť správnym prístupom. Rozvíjaním slabších stránok detí už v predškolskom veku, usmernením rodičov, čo si všímať u svojho dieťaťa a ako rozvíjať predškolské zručnosti. Mnohé veci vieme trénovať a cvičiť s ľahkosťou a hravo aj doma, pretože veľmi dôležité sú napríklad aj komunikačné zručnosti ako také (obsah hovoreného, slovná zásoba, používanie všetkých slovných druhov, vyjadrenie svojich myšlienok, gramatika) a výslovnosť je až vrcholček pyramídy.
“Ďakujem za objasnenie a navedenie na tú správnu cestu. Niekedy stačí naozaj málo” – napísala mi jedna maminka.
- Na vývin dieťaťa musíme hľadieť celostne a komplexne!
A preto sa neustále vzdelávam a hľadám cestičky, spôsoby ako podporiť správny vývin dieťaťa. Pomáham Vám, rodičom a Vašim deťom hravo rozvíjať všetky predškolské zručnosti, najmä komunikáciu a reč. Ukazujem súvislosti, pretože všetko so všetkým súvisí a takto mi to dáva zmysel. Vo svojej práci využívam metódu Fonematické uvedomovanie podľa Eľkonina, Hejného metódu na rozvíjanie matematickej gramotnosti, pracujem aj s Bilaterálnou integráciou a Senzorickou integráciou.
Deti nediagnostikujem, nedávam závery. Pracujem s nimi 1x týždenne v skupinových kurzoch alebo individuálne. Rozvíjame všetko, čo je potrebné, staviame na vývinovej úrovni, na ktorej sa nachádzajú. S rodičmi pravidelne konzultujem a usmerňujem ich, ako pracovať doma – hravo, pár minút denne, ako to začleniť do bežného chodu domácnosti. Byť vedomým rodičom.
- Ak chceme, aby dieťa zažívalo spokojnosť v škole a tvorilo si zmysluplné vzťahy, malo by ísť do školy pripravené!