Emócie a deti.

O emóciách sa už toho napísalo dosť. Že ich netreba potláčať, že ich netreba skrývať, že ich treba prejaviť primeraným spôsobom, pochopiť ich a vedieť sa tak vcítiť aj do emócií iných ľudí… Ako ale na to u detí v predškolskom veku? Chcem sa podeliť o to, ako sa dá v materskej škole, ale aj doma rozvíjať emocionálna inteligencia detí. Na trhu už nájdeme rôzne knižky pre deti zamerané na emócie, na ich uvedomovanie, prežívanie a pochopenie. V materskej škole, kde som pracovala, sme si jednu “prisvojili” a každý týždeň sme si s deťmi prečítali jeden príbeh, ktorého hlavným hrdinom bol malý opičiak Edo – predškolák. Tak ako naši škôlkari, aj on zažíval všelijaké situácie doma, alebo v materskej škole, ktoré u neho spúšťali rôzne emócie. S pomocou rodičov sa ich učil zvládať, pochopiť a vhodným spôsobom ich prejaviť. Po každom príbehu sme sa s deťmi o danej emócií rozprávali. Nechali sme ich pospomínať si, či sa aj oni ocitli v takej situácii, ako náš opičiak. Či zažili radosť, hnev, či prežívali smútok, prekvapenie, strach…. 

Opisovali, kde to cítili, aké to bolo, ako sa pri tom tvárili,  čo im pomohlo, čo robili, ako zistili, že niekto doma alebo v škôlke je smutný, nahnevaný, prekvapený…
Pomáhal nám pri tom aj samotný opičiak, ktorého bábku sme si dali vyrobiť podľa knižnej predlohy. Tiež sme si pomáhali vlastnoručne vyrobenými kartičkami s emóciami.

Deti sa na neho vždy veľmi tešili. Hladkali ho, stískali a zverovali sa mu. Na záver sme si urobili malú aktivitu na samotnú emóciu. Napríklad sme kreslili opičiakovi jeho portrét, aby mal radosť, alebo sme deti zobrali na zmrzlinu ako prekvapenie, či im urobili radosť hraním sa obľúbenej hry a zároveň sme si zažili aj hnev z prehry. Viedli sme ich k tomu, aby boli všímaví jeden voči druhému, ale aj sami voči sebe. Viedli sme ich k tomu, aby sa zamýšľali, že či by sa vzniknuté situácie dali aj inak riešiť. Hľadali sme spôsob ako zvládnuť emócie, ako sú hnev, prežívanie pocitu viny, smútok, strach…Ale hlavne sme ich uisťovali, že každý prežíva emócie, každý sa nejako cíti, je ale dôležité o tom hovoriť, je dôležité ich dávať von, nehanbiť sa za ne a necítiť za ne vinu.

plyšová bábka opičiaka

A prečo je dôležité rozumieť emóciám a rozvíjať emocionálnu inteligenciu?

Človek, ktorý rozumie sám sebe a svojim pocitom a vie ich primerane zvládať je šťastnejší, spokojnejší, sebavedomejší, priateľskejší a citovo vyrovnanejší. Dieťa, ktoré vie, že svoje emócie nemusí potláčať alebo sa za ne hanbiť, môže ich dať najavo, je akceptované a prijímané aj s nimi, sa naučí rozumieť aj emóciám druhých. Citová rovnováha je predpokladom toho, že sa nám v živote darí, či v osobnom alebo pracovnom a dokážeme udržiavať zdravé medziľudské vzťahy. 

Zdieľať článok

Picture of Silvia Golianová

Silvia Golianová

Som špeciálny pedagóg. Pracovala som ako učiteľka v Špeciálnej materskej škole. Svoju prácu beriem ako poslanie a rozhodla som sa so svojimi skúsenosťami a vedomosťami deliť s Vami, rodičmi, aby sme tak spoločne pripravili deti na významný krok v ich živote - vstup do školy. Neustále sa vzdelávam a hľadám cestičky ako podporiť správny vývin dieťaťa.