Kedy je dieťa pripravené na školu?

Z jednej strany ide o dosiahnutie telesnej, rozumovej, sociálnej a emočnej spôsobilosti dieťaťa a zo strany druhej ide o dosiahnutie určitých vedomostí, zručností a schopností, aby bez problémov zvládlo školské požiadavky. Príprava na školu je proces dlhý a cieľavedomý, kedy veľmi dôležitú úlohu zohráva aj rodina a podnetné rodinné prostredie. Rodičia by sa nemali spoliehať len na materskú školu, ale mali by dieťa pripravovať aj doma. Ide o celý komplex zručností a schopností, ktoré by malo dieťa pred nástupom do školy zvládať. Od sebaobslužných a hygienických schopností cez sústredenie sa na aktivity primeraný čas, schopnosť spolupráce, vnímanie autority učiteľa, rešpektovanie režimu školy, princípov komunikácie, spoločenských pravidiel až po schopnosť emocionálnej sebaregulácie a sebaovládania.

Čo by malo dieťa, predškolák zvládať?

Hrubá motorika by mala byť dostatočne rozvinutá, aby sa mohla rozvíjať jemná motorika, grafomotorika a najjemnejšia motorika tela, ktorou je reč. Dieťa by malo zvládať rôzne pohyby – behať, skákať, plaziť sa, preliezať, udržať rovnováhu, stáť na jednej nohe. Malo by byť obratné, pohotové, vedieť manipulovať s loptou, bicyklovať sa, kolobežkovať…

Jemná motorika – dieťa by malo zvládať pohyby prstov a rúk, manipulovať s drobnými predmetmi, aby zvládalo aj správny úchop písacej potreby a vedelo kresliť grafomotorické prvky. V kurze Predškolská príprava sa tomu venujem dopodrobna. Reč by mal mať predškolák zrozumiteľnú, gramaticky správnu (skloňovať, časovať, používať minulý, prítomný a budúci čas), používať všetky slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená, zvratné zámená “sa, si”). Mal by vedieť rozprávať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach aj v časovom slede…, zvládať viacstupňové pokyny (napríklad: „Vezmi si červenú farbičku a nakresli kruh do stredu papiera“), čiže porozumenie by malo byť na dobrej úrovni. Mal by byť pripravený do školy aj po tejto stránke. Mal by si zapamätať básničku, pesničku, riekanku, či päť nesúvisiacich slov idúcich po sebe. Tiež by mal vedieť povedať svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov či svoju adresu. Dôležité je aj dobré sluchové vnímanie: vedieť priraďovať a pomenovať zvuky, rozlíšiť dvojice slov, či sú rovnaké alebo nie (plot- plod, víla- vila, sud-sad), určiť, či sa dve slová rýmujú, zopakovať vetu z piatich, šiestich slov, vedieť slabikovať, určovať dlhú, krátku slabiku aj počet slabík v slove či prvú a poslednú hlásku slova.

predškoláci
spolupráca s inými deťmi je veľmi dôležitá

V neposlednom rade je dôležité aj zrakové vnímanie. Predškolák vie v rade obrázkov odlíšiť, ktorý obrázok je iný. Vie nájsť rovnaké obrázky, či doplniť chýbajúcu časť v obrázku a tiež poskladať obrázok z niekoľkých častí. V oblasti matematických predstáv, vie určiť množstvo o jedno viac alebo menej, rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov. Zvláda triediť prvky do skupín podľa rôznych kritérií (farba, tvar…), zoradiť  päť prvkov podľa veľkosti od najmenšieho po najväčší a naopak a tiež poznať a pomenovať základné geometrické tvary. V kurze Predškolská príprava sa matematickým predstavám venujeme podrobne. 

Veľmi dôležitou oblasťou u dieťaťa pred nástupom do školy, ktorú nemožno opomenúť sú sociálne zručnosti a emocionálne prežívanie: vedieť spolupracovať s inými deťmi, dodržiavať pravidlá, byť trpezlivý, rozlišovať medzi hrou a úlohami, vedieť riešiť konflikty, identifikovať, hodnotiť a primerane zvládať svoje vlastné emócie a rozumieť emóciám druhých.

Domáca príprava detí na školu je v predškolskom období veľmi dôležitá.

Existujú rôzne cestičky, rôzne prístupy, ktorými vieme dieťa rozvíjať a pripraviť tak na školu. Najdôležitejšie je, aby to bolo láskavo, rešpektujúco a hravo. Vzbudzovať u detí vnútornú motiváciu a chuť sa učiť.

Zdieľať článok

Picture of Silvia Golianová

Silvia Golianová

Som špeciálny pedagóg. Pracovala som ako učiteľka v Špeciálnej materskej škole. Svoju prácu beriem ako poslanie a rozhodla som sa so svojimi skúsenosťami a vedomosťami deliť s Vami, rodičmi, aby sme tak spoločne pripravili deti na významný krok v ich živote - vstup do školy. Neustále sa vzdelávam a hľadám cestičky ako podporiť správny vývin dieťaťa.