Pre rodičov predškolákov, rozhodnutie o odložení začatia povinnej školskej dochádzky (po novom PPPPV – pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania) môže byť náročné, no je dôležité si uvedomiť, že existuje viacero dôvodov, prečo je to správne rozhodnutie pre vaše dieťa.
Každé dieťa sa vyvíja individuálne a má svoje vlastné potreby a schopnosti. To, že dovŕšilo vek 6 rokov, ešte neznamená, že je pripravené ísť do školy. Dôležitejšia je vývinová úroveň dieťaťa ako fyzický vek.
Je potrebné zvážiť pripravenosť dieťaťa na školu vo viacerých aspektoch. Toto zahŕňa emocionálnu pripravenosť, sociálne zručnosti, ako aj kognitívne schopnosti, či v neposlednom rade komunikačné schopnosti a výslovnosť. Niekedy môže byť lepšie nechať dieťaťu o rok viac času na získanie týchto zručností, čo môže viesť k lepšiemu zaškoleniu.
Rodičia by mali tiež mať na pamäti, že existuje široký rozsah vekových rozdielov medzi deťmi v jednej triede. To znamená, že aj keď vaše dieťa môže byť staršie alebo mladšie ako niektorí spolužiaci, môže stále úspešne zvládnuť školu a prosperovať.
Dôležité je sústrediť sa na individuálne potreby a pripravenosť vášho dieťaťa, a nie na vek. Nevnášať zbytočný tlak na dieťa ani seba samých. Odloženie školskej dochádzky o rok nie je neúspechom, ale skôr príležitosťou poskytnúť vášmu dieťaťu lepšiu prípravu a podporu na jeho ceste za vzdelávaním.
Všímajte si :
- ako sa vaše dieťa hrá a komunikuje s inými deťmi
- ako komunikuje s dospelými osobami
- ako zvláda zadanie rôznych úloh
- akú má výdrž, pozornosť a sústredenie
- ako zvláda neúspech
- ako rozumie pokynom a čítanému
- ako rozumie množstvu
- ako drží ceruzku a ako kreslí
- ako javí záujem o knihy
- ako zvláda sebaobsluhu (obliekanie, jedenie, upratovanie..)
- ako sa orientuje v priestore
- ako rozumie času (dni, týždne, mesiace, ročné obdobia...)
- akú má pamäť
- ako zvláda konflikt a odmietnutie
- ako vie prerozprávať príbeh, zážitok v časovom slede
- akú má výslovnosť
- či používa všetky slovné druhy a gramaticky správne

Ak ste čo i len v jednej zo spomínaných oblastí pocítili neistotu, je na mieste zvážiť nástup do školy. Je na mieste poradiť sa s odborníkom. Je na mieste začať sa zaujímať o to, ako môžeme danú oblasť podporiť a rozvíjať a či to zvládneme do septembra alebo si necháme dlhší čas na trénovanie.
Väčšinou to ide ruka v ruke aj s inými zručnosťami, pretože všetko so všetkým súvisí. Dieťa je potrebné vnímať komplexne. Ak napríklad je dieťa „dobré“, pokojné, prispôsobivé, slušné, nie je problémové, ale málo rozpráva a keď, tak nezrozumiteľne, u takéhoto dieťaťa je veľký predpoklad vzniku špecifických porúch učenia, zažívania frustrácie a neúspechu v škole. Bude musieť vynakladať oveľa väčšie úsilie pri učení, ako keby sme mu dali rok k dobru.
Preto, keď darujete dieťaťu rok, tak ho aj naplno využite!
Ak máte možnosť a vnímate to tak, že opakovanie predškolskej triedy v materskej škole mu nebude stačiť, skúste prípravný ročník, ktorý je pri školách pre deti so zdravotným znevýhodnením alebo úvodný ročník, ktorý môžu otvárať pri bežných základných školách.
Rozdiel je v tom, že prípravný sa počíta ako prvý rok školskej dochádzky a úvodný nie. Z prípravného môže dieťa pokračovať v škole pre deti so zdravotným znevýhodnením alebo v bežnej základnej škole a z úvodného musí ísť do prvej triedy bežnej základnej školy.
Obidve varianty ale majú nízky počet detí v triede, aby bol zachovaný aj individuálny prístup a osnovy sú zamerané na rozvoj komunikačných schopností, grafomotoriky a matematickej gramotnosti.
Ak túto možnosť nemáte, určite odporúčam poobzerať sa po rozvíjajúcich aktivitách formou krúžkovej činnosti alebo terapie. Podporiť pripravenosť do školy môžete fonematickým uvedomovaním podľa Eľkonina, cvičeniami Bilaterálnej integrácie či rôznymi sluchovými tréningami alebo aj v domácom prostredí pravidelným začlenením cielených rozvíjajúcich aktivít. Dobrou voľbou je aj online kurz Predškolská príprava.
Potreby detí sa rokmi nezmenili, každé jedno chce a potrebuje zažívať úspech. Ovplyvňuje to jeho sebavedomie aj sebahodnotu. Ak dáme dieťaťu jeden rok „navyše“, bude z neho len profitovať. Za predpokladu ale, že to nebude rok stratený. Musí byť naplnený cielenými aktivitami, ktoré podporujú všetky dôležité zručnosti…